پالونیا درخت آینده

پالونیا درخت بومی کشور چين است. مردم چین همواره درختان پائولونيا را که نشانه خوش‌يمنی و تقدس است در اطراف منزل خود می‌کارند. اما امروزه با کشف بيشتر خصوصيات چوب و رشد اعجاب‌انگيز آن موجبات کشت وسيع اين درختان در بسیاری از کشورهای دنیا فراهم گرديده است.
کد خبر : 8099
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
پالونیا درخت آینده

پالونیا درخت بومی کشور چین است. مردم چین همواره درختان پائولونیا را که نشانه خوش‌یمنی و تقدس است در اطراف منزل خود می‌کارند. اما امروزه با کشف بیشتر خصوصیات چوب و رشد اعجاب‌انگیز آن موجبات کشت وسیع این درختان در بسیاری از کشورهای دنیا فراهم گردیده است.

زراعت چوب در ایران

طی سالیان گذشته و به‌دلیل برداشت بی‌رویه از جنگل‌های ایران لطمات بسیاری به این سرمایه‌های بزرگ سرزمین وارد شده است و با برقراری طرح تنفس جنگل‌ها همچنان قاچاق چوب از این جنگل‌ها ادامه دارد و روزبه‌روز از منابع ملی ما کاسته می‌شود و به جیب دلالان و وطن‌فروشان می‌رود. از سوی دیگر واردات چوب نیز از یک‌سو باعث خروج بی‌رویه ارز از کشور می‌شود و از سوی دیگر با توجه به قیمت بالای ارزهای خارجی نسبت به ریال قیمت بالایی دارد که برای تولیدکننده و مصرف‌کننده صرفه اقتصادی ندارد.

یکی از خواص مهم و ارزشمند پالونیا، رشد سریع و همچنین مصرف آب پایین آن است که هم می‌تواند در قالب طرح‌های زراعت چوب و هم در قالب حصار مزارع و باغات توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد. زراعت چوب علاوه‌بر منافع مالی برای تولیدکننده باعث جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین جلوگیری از وقوع سیل و ایجاد زیست‌بوم مناسب برای انواع پرندگان و جانداران مرتبط دیگر می‌شود.

انواع گونه‌های پالونیا

نهال پالونیا بیش از بیست گونه شناخته شده دارد که هر یک دارای کیفیت‌های مختلف، رشد و میزان مصرف آب و تحمل شرایط اقلیمی گوناگونی است.

شرکت «مزرعه سبز بامداد» با سال‌ها تحقیق و پرورش گونه‌های مختلف پالونیا در جای‌جای ایران با اقلیم‌ها، رطوبت، ارتفاعات و انواع بافت خاکی، هم‌اکنون روی پرورش سه واریته فورتونی، شنتونگ و تومنتوسا تمرکز کرده است که هر یک دارای ویژگی‌های مختص خود بوده و در اقلیم مناسب خود رشد و سوددهی خوبی خواهد داشت.

پائولونیا فورتونی: برای کاشت در مناطق نیمه‌گرم و معتدل و مرطوب (بخش‌های کم‌ارتفاع استان‌های مازندران و گیلان و گلستان) مناسب است و رشد بسیار سریعی دارد.

پائولونیا تومنتوسا: برای کاشت در مناطق سردسیر (ارتفاعات کوهستانی؛ ازجمله ارتفاعات استان‌های آذربایجان، کردستان و لرستان) مناسب است و رشد متوسطی دارد.

پائولونیا شنتونگ: دورگه بین فورتونی و تومنتوسا است و دارای اشتراکی از قابلیت‌های مقاومتی تومنتوسا در مقابل سرما و همچنین قابلیت رشد سریع گونه فورتونی است و برای مناطق گرم تا معتدل و خشک و تا حدی سردسیر مابقی مناطق ایران مناسب است.


 


آبیاری پالونیا

میزان مصرف آب پالونیا با توجه به منطقه و بافت خاک متفاوت است. هر درخت یک الی دوساله در هفته حدود بیست لیتر آب نیاز دارد که در درختان بعد از این سن مصرف آب به ۵۰ الی ۱۰۰ لیتر می‌رسد.

در زمین های پر آب مانند شمال کشور تا عمق حداقل چهار متری خاک مزرعه در زمستان نباید به آب برسید، در غیر این‌صورت ریشه درخت پالونیا در آب نمی‌تواند حرکت کند و می‌پوسد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

خاک مناسب

مناسب‌ترین خاک برای برداشت تجاری پالونیا بافت لومی شنی است. خاک زمین مزرعه و آب کشاورزی موردنظر باید شوری کمتر از سه هزار میکروزیمنس داشته باشند. در خاک‌های شنی رسی یا خاک‌های رسی هم کاشت پالونیا با درنظر گرفتن زهکش و PH خاک و کنترل آبیاری و کوددهی صورت می‌گیرد.

دمای مناسب

تحمل دمایی درخت پالونیا فورتونی از منفی پانزده درجه تا مثبت چهل و پنج درجه است.

تحمل دمایی درخت پالونیا شنتونگ از منفی بیست و پنج درجه تا مثبت چهل و پنج درجه است.

تحمل دمایی درخت پالونیا تومنتوسا از منفی سی درجه تا مثبت چهل و پنج درجه است.

 

گل های دارویی پالونیا

رنگ شکوفه‌های پالونیا‌، بسته به گونه‌های مختلف، به رنگ‌های صورتی یا بنفش ملایم درمی‌آید. گل‌های پالونیا که بسیار مورد علاقه زنبور عسل هستند در هر بهار شکوفا می‌شوند و بسته به موقعیت منطقه بین یک تا سه ماه باغ شما را رنگین می‌سازند. در این بین عسل پالونیا که خواص بسیار ارزشمندی دارد، از محصولات جانبی باغ شما خواهد بود. همچنین دمنوش شکوفه‌های پالونیا نیز دارای خواص دارویی، ازجمله درمان برونشیت و تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین دستگاه گوارش است. از گل‌های پالونیا برای عرق‌گیری نیز می‌توان بهره برد، که هنوز این بخش از درآمدزایی درختان پالونیا همه‌گیر نشده و کشاورزان بهره چندانی از آن نبرده‌اند.

برگ های پالونیا طلای سبز

پالونیا درختی نیمه‌سایه‌انداز است و به‌خاطر چرخه فتوسنتز قوی‌تر c4 نسبت به سایر درختان اکسیژن بیشتری تولید می‌کند.

انواع دام سبک و سنگین، برخی از ماکیان و حتی آبزیان به برگ پالونیا علاقه‌مند هستند و برگ این درخت با توجه به خواص ارزشمندی که دارد و منبع غنی انواع املاح است (حدود ۲۲ درصد پروتئین، ۳ درصد نیتروژن، ۱ درصد روی، سه عنصر پتاس، فسفر و آهن، هریک بین نیم تا یک درصد، کلسیم حدود ۲ تا ۳ درصد) بهترین خوراک برای آنان است که البته در تحقیقات انجام شده این نتیجه به‌دست آمده است که این برگ را با مابقی غذای دام مخلوط می‌کنند به‌صورت تازه یا خشک به‌طور ثابت در جیره غذایی آنان می‌گنجانند. برگ پالونیا همچنین برای تولید کود برگ نیز بسیار مفید و کاربردی است.

تعداد نهال در هکتار

در یک هکتار زمین مربع یا مستطیل، کاشت تجاری پالونیا، ۶۰۰ اصله با فاصله۴ در ۴ متر با آرایش مربعی کاشته می‌شود و البته انواع آرایش کاشت دیگری نیز وجود دارد که هر باغدار می‌تواند نسبت به اهداف پرورش (فروش چوب در بازه‌های زمانی مختلف سه یا شش ساله، احداث نهالستان و …) نسبت به آن اقدام کند.

تکثیر پالونیا

پالونیا از سه روش؛ قلمه ریشه، کاشت بذر و کشت بافت تکثیر می‌شود که هر یک خواص مربوط به خود را دارند.

بهترین زمان برای برداشت قلمه ریشه و کاشت مجدد آن، اسفندماه است. کاشت بذر در محیط گلخانه و تحت دما، رطوبت و نور کنترل‌شده صورت می‌گیرد و کشت بافت به‌طور عمده در شرکت‌های دانش‌بنیان و در محیط‌های ایزوله انجام می‌شود.

فصل کاشت نهال پالونیا در زمین

کاشت نهال ریشه‌لخت پالونیا معمولا در فصل زمستان (بهمن تا اسفندماه) صورت می‌گیرد و برای کاشت نهال‌های گلدانی پالونیا می‌توان از فروردین تا شهریور (ترجیحا تا مردادماه) اقدام کرد.

 

قیمت چوب پالونیا

چوب پالونیا به رنگ روشن و دارای رگه‌های بدون گره است و بسیار سبک‌، محکم و مقاوم در برابر حریق (مقاومت تا دمای حدود چهارصد درجه سانتیگراد که آن‌را برای تهیه ذغال بسیار مناسب ساخته است) و عایق مناسب رطوبت است که به‌منظور فرآوری خیلی سریع خشک می‌شود. هر متر مکعب الوار چهارتراش رامبری شده پالونیا با رطوبت پانزده درصد حدود سیصد کیلوگرم وزن دارد که اکنون حدود هشت میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.